söndag 23 augusti 2009

Brödbak

Härom dagen pratade jag med en kollega som nyligen börjat baka bröd. Jag har tidigare varit inne på lite samma grej men aldrig fått arslet ur vagnen.

Igår bakade jag mitt första bröd som vart helt okej men troligtvis misslyckat sett ur en brödexperts ögon. Hur som helst är jag idag, dagen efter inne på min andra plåt och har även börjat tillverkningen av min alldeles egen surdeg.

Jag jobbar utifrån ett likvärdigt recept men börjar att hitta mina egna små nyanser i tillverkningen av det tills mina kunskaper ökar med diverse brödbaksläsning på nätet.

Grunden bygger på "Borgens grova bröd" men jag har hittat mer intressanta blandningar av mjöl samt att jag använder en kaffeblandning som slutpensling. Den skall alldelse strax in i ugnen och sedan avnjutas ihop med en god lunch. Jag kan absolut se mig själv som brödbagare under min pappaledighet.

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar